Sponsor Ads

Khamis, 1 November 2007

Perjuangan ke Maran dan Chenor

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Seperti yang telah dimaklumkan di post sebelum ini, langkah saya ke Pejabat Daerah dan Tanah Maran pada 31 Okt 2007 untuk mendapatkan sesalinan geran tanah milik atok dan beberapa saudaranya lain sebagaibukti pemilikan tanah sebelum projek dimulakan. Itu juga bagi menentukan persempadanan tanah dengan milik jiran. Namun, setelah tiba di sana dan menunggu hampir 20 minit, tiada menampakkan tanda akan ada pihak mereka yang sudi melayan keperluan saya untuk mendapatkan sesalinan geran tanah. Setelah ditanya kepada seorang pegawai di kaunter, rupanya semua pegawai yang mempunyai kuasa menandatangani telah bermesyuarat bagi menyambut Sultan datang ke Maran... Apalah punya sikap membiarkan orang menunggu lama termasuk pakcik2 dan makcik2. Bukan nak beritahu keadaan...ni diorang buat hal sendiri saja. akupun gunakan kepakaran untuk berurusan dengan pihak kerajaan. Aku bayar kos untuk mendapatkan salinan dan minta mereka hantar ke Pejabat aku di Putrajaya. Aku bagitau aku nak gi mesyuarat di kuantan dan lepastu terus ke Putrajaya. perghhh... selesai tugas aku dah seterusnya aku ke FAMA Maran tapi pegawai yang menyelia tempat itu pun bermesyuarat mengenai ketibaan Sultan pada 10 Nov nanti. Saya hanya sempat untuk mengambil borang Ladang Kontrak sahaja.


Perjalanan diteruskan dengan membuat temujanji dengan En. Ya di Chenor bagi melihat kawasan yang hendak dibuldozerkan. Setiba di tanah yang nakbuat projek tu aku pun beri penerangan kepada En Ya dan dia boleh buat dalam 2 hari bulldoze. Kos dianggarkan dalam RM2,200 untuk lebih kurang 2 ekar. Setelah itu Sarina yang telah bercakap dengan pakcik dia di rumah kampung tu membuat kejutan yang sangat bradigol sood..hampeh. Masa raya yang lepas dia beriya2 setuju dan seluruh keluarga dah tahu dia bersetuju. tup2 hari tu angin dia datang dan tak bagi kami teruskan niat untuk usahakan tanah tu. Walhal tanah tu bukan milik dia cuma bersempadan dengan rumah tempat dia tinggal. tupun rumah tok ki . Setelah penat lelah merancang....dia senang2 tak kasi kami teruskan..hangin kami seluruh badan sebab perancangan banyak dah buat cuma nak ratakan tanah tapi dihalang lak. Alasan dia pasal taknak bising2, tak tenteram. Mungkin dia selesa duduk dalam hutan kot. Kami terpaksa cari tanah lain untuk mengusahakan projek cili merah. Alhamdulillah,ada rasanya tanah yang boleh diusahakan tak jauh dari tanah pak mertua.. InsyaAllah 8 Nov nanti pergi uruskan dengan tuan punya tanah untuk pajak. Kawasan yang pakcik tu duduk telah menjadi kawasan larangan bagi kami walaupun kami sekeluarga.

Seterusnya kami melawat kandang kambing yang diuruskan oleh Aslan dengan diselia oleh Pak Man. Sempat juga rakam kambing kat kandang tu. Kandang tu terletak di Kg Bohor Baru melalui pekan Chenor dalam 15km. sedikit gambar dan klip video. Hemm..seronok betul Sarina posing ngan kambing. Sepanjang sesi pengambaran, saya hanya menjadi jurugambar sebab takda oranglain nak ambilkan gambar. Takpalah,... asal isteri gembira...



















Okey...nanti akan dikemaskini lagi, Wassalam

Tiada ulasan:

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...