Sponsor Ads

Isnin, 10 Disember 2007

Laporan susulandari Korat Thailand

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Seperti yang dijanjikan disertakan beberapa gambar tambahan polibeguntuk rockmelon yang telah dipindahkan. Kelihatan juga 2 baldi yang digunakan bagi baja yang dianggarkan untuk 10 hari sepanjang ketiadaan aku di sana.


Aku tiba di Bangkok Airport pada pukul 2.30ptg tetapi sangkut di Imigresen sana dan hanya berjaya keluar pada pukul 4 petang. Ini merupakan kali pertama aku sampai di Bangkok. Sebelum ni aku hanya berjaya melepasi sempadan di Padang Besar saja. Aku disambut oleh pegawai seperti yang dimaklumkan. Aku dihantar terus ke Korat Thailand yang memakan masa antara 3-4 jam. AKu naik di van belakang tu.Dalam perjalanan kelihatan lori yang dipandu mempunyai trailer masing-masing. Aku ingatkan sedikit jer lori yg sebegitu, rupa2nya memang itu kenderaan biasa bagi mereka. Disamping itu aku juga perhatikan beberapakilang memproses bahan binaanyang mencecah 10-15 tingkat bangunan beberapa blok.macam masuk ke tempat gergasi lak rasanya. kenderaan biasa mereka adalah 4wd yang kebanyakkannya mengagkut penumpang dibelakangnya agak penuh. Aku terfikir, mungkin itu sebabnyaprodukmereka banyak masuk ke pasaran Malaysia. Disamping penduduknya yang ramai, mereka menggandakan kapasiti mereka. lori dipasang trailer untuk mengangkut lebih banyak barangan, pickup untuk kerja lasak dan penumpang yang ramai jadi menjimatkan. Mereka mengambil risiko yang berganda untuk berjaya. Tak semua yang ada di Thailand tu baik, ada juga kelemahannya. Jadi moralnya ambil yang baik dan tinggalkan yang tak berguna. Mengambil risiko dalam perniagaan adalah perkara yang tak boleh dielakkan dan kalau nak buat komersil hingga boleheksport, kena gandakan usaha.




Harap-harap semaian cili aku d rumah sihat sebab masih belum boleh pindah dalam polibeg lagi dah kena tinggal. Aku juga dimaklumkan keadaan tapak projek di Chenor masih disirami hujan yang tak henti-hent. Risau juga takut2 air sungai naik dan banjir pulak tapak tu. Pemasangan paip untuk 3000 pokok terpaksa ditunda sehingga keadaan hujan reda. Sehingga kini beberapa kawasan di Pahang, Johor, Kelantan telah dinaiki air. Aku akan sentiasa pantau keadaan kawasan yang banjir melalui berita dan google map agar aku sentiasa alert kawasan mana yang dinaiki air berbanding kawasan tapak projek Chenor.Sehingga itu dulu, akan disambung kemudian.

Wassalam.


















Ahad, 9 Disember 2007

Laporan dari Korat, Thailand

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Kali ini aku melaporkan dari Korat, Thailand dimana sedang berlangsung Sukan Sea ke 24, kerana keperluan tugas dan negara aku berada di sana untuk 10 hari. Sebelum pergi, sempat juga aku menyediakan keperluan asas bagi pembajaan 4 polibeg benih rockmelon yang baru dipindahkan dari tempat semaian ke polibeg malam semalam, 7 Dis. Seterusnya aku dah sediakan 2 baldi yang bersambung dengan paip getah untuk bekalan air sekurang2nya 10 hari bekalan yang telah dicampur baja multigrow dan ekstrak neem yang dibekalkan oleh Sabakagro. Aku buka tiub ke4 polibeg dan tutup baki polibeg lain kerana benih cili yang aku semai baru mengeluarkan 2 daun berusia 10 hari. Ni dia beberapa gambar yang sempat diambil.

Ada masalah sikit nak upload gambar dalam blog ni disamping bateri nak habis. Aku kena beli plug yang boleh sesuaikan dengan switch kat sini sebab Thailand guna bentuk lain. Kemudian aku sambung lagi.

Jumaat, 7 Disember 2007

Mencari Peralatan

2/12/2007
Assalamualaikum dan salam sejahtera
Agak lama aku tak update info kat sini. Ni antara gambar yang aku janji nak post mengenai cili spesis Sarawak. Gronong kata orang Sarawak yang rupa macam mini capsicum, yang sedang-sedang besar tu kata mereka cili tomyam.

Pada 25/11/2007 aku,Azran ditunjukkan tempat untuk membeli peralatan mesin di Seremban. Memang aku sedang mencari pam air untuk menyedut air sungai ke tangki simpanan. Akhirnya aku beli enjin Orimas 5.5 hp dengan harga RM400. Dicampur dengan suction hos RM120, Fodvalve RM12 dan hose clip RM4, sume kos pam ni jadi RM536.

Hemmm memang murah. Lagipun menurut Sifu Hanan, pam tu hanya untuk kerja ringan dan mungkin digunakan 2-3 kali seminggu. Memang memadai untuk mengunakan pam enjin biasa. Antara aksesori tambahan pam tu adalah hos penyedut air dari sungai dan stopper. Lepas tu aku beli power sprayer untuk racun serangga 20 liter bermotor menggunakan enjin petrol dan 2T dengan nisbah 9:1 petrol dan 2T. Kos power sprayer lebih kurang RM360 memang lebih murah dari ada satu tempat di KL yang aku survey. Ditambah pressure hos 100m RM180 menjadikan kos power sprayer RM540. Seperti yang sifu ajarkan, aku dapatkan hos tambahan sepanjang 100 meter untuk power sprayer. Jadi Azran tak perlu kendong pam tu masa meracun dan cukup hanya menarik hos tu untuk menyembur. Jadi hari kos keseluruhan barang yang dibeli adalah RM1,086.

Pada petang 25/11/2007 Penghantaran pertama peralatan telah dimulakan yang telah sampai pada petangnya di Chenor menggunakan lori 3 tan.

Pada 26/11/07 aku mula menyemai 4 lubang benih Rockmelon, 6 lubang benih cili yang dibekalkan oleh syarikat yang aku jumpa tempoh hari. Benih-benih tu untuk tapak mini fertigasi 10 polibeg yang aku beli dari sabakagro tempoh hari.

Kemudian pada sebelah petangnya aku pasang set fertigasi mengikut manual yang dibekalkanserta menguji cuba sistem pengairan dan penggunaan timer. Ada masalah sikit masa masukkan sabut ke polibeg. Plastik polibeg yang dibekalkan sabakagro kurang 1 keping. Hanya ada 9 polibeg je. Akupun malas nak bising dengan sabakagro banyak kali. So nanti aku gantikan dengan pasu spare yang aku ada. Memang mudah untuk set Digital Timer yang dibekalkan dan dripper pun berfungsi seperti yang diharapkan. Rupanya memang mudah untuk memasang sistem fertigasi tu. Aku letakkan di atas lantai tepi rumah. Jadi sistem dah berfungsi, benih dah semai dan hanya tinggal satu sajayang belum, iaitu bumbung pastik yang masih belum pasang. Memandangkan aku nak cuba tanam rockmelon, memang aku perlu pasang ptastik pelindung hujan tu terutama bila benih dah masuk ke polibeg. InsyaAllah dalam 1-2 minggu ni aku pasang. Sekarang ni tak sempat lagi sebab aku tengah menguruskan penyediaan tapak di Chenor. Ni susunan polibeg.
Pada 1/12/2007, aku pulang ke Chenor bersama isteri untuk mengambil pak mertua pulang ke KL kerana ada kenduri kahwin anak adik pak mertua aku. Sambil tu memang nak tengok keadaan tanah yang telah dibersihkan.Nampak gayanya memang aku kena gunakan khidmat backhoe untuk meratakan tanah lebih bersih. Aku dah hubungi En. Katan untuk tugas tersebut pada hari Isnin 3/12/2007 nanti dengan kos tambahan RM350 sehari. InsyaAllah sehari boleh siap kerja tu. Lepas tu Tok Ki Kassim, saudara belah Sarina singgah dan menawarkan diri untuk buat kolam memandangkan dia pun sedang mencari kerja yang boleh dibuat. Jadi aku setuju upah dia RM200 untuk menyiapkan kolam tersebut dalam 3-4 hari. Dalam perjalanan pulang ke KL, aku singgah di kedai hardwaredi Kampung Awah untuk beli beberapa peralatan bagi membuat kolam 10kaki x20kaki untuk takungan air dan kolam ikan patin.
Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...