Sponsor Ads

Selasa, 26 Februari 2008

Keluaran Hari Lompat 29 Feb 08

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Statistik Blog Peralatan: Sejak dibuka pada 21 February 2008 sehingga 26 Februari 2008 untuk 6 hari , Kaunter telah mencecah 725 pageloads, dengan bilangan pengunjung antara 31 hingga 96 orang sehari dan pengunjung tetap antara 8 hingga 23 orang. Tak sangka juga peralatan tersebut mendapat perhatian dan permintaan yang baik. Harga yang ditawarkan memang murah dari pasaran sedia ada. Ini juga bagi membantu orang ramai mudah memiliki alat yang penting dalam pertanian. Aku juga dari semasa ke semasa akan membuat tawaran istimewa bagi peralatan tertentu. Nantikan kemunculannya.

EC Meter dan PH Meter penting bagi pekebun kerana dapat memastikan baja dan kandungan air mencukupi dan sesuai untuk setiap tanaman. Umpamanya ada sepinggan nasi dengan lauk yang cukup (baja), EC Meter akan mengukur sama ada nasi dan lauk adalah mencukupi kandungannya. Kalau ayam goreng hanya secubit dan nasi hanya setengah pinggan, mungkin orang yang makan tak kenyang. Pandangan nasi dan lauk di pingggan masih belum mencukupi sekirannya kita tak tahu kesedapannya. Ia diukur dengan PH Meter bagi tanaman. Barulah kita dapat makanan yang cukup dan sedap. Gunakan kiasan tadi pada pokok menggunakan EC meter dan PH Meter.

Pada 23 Februari 2008, aku dan isteri ke Chenor melawat kebun cili yang dah 2 minggu ditinggalkan kepada Pengurus Ladang untuk menjaganya. Aku pun pada masa yang sama menerima pelawat yang jauh datang dari Vietnam.. Datangnya dengan isteri dan anak. Bukan pelancong asing tetapi rakyat tempatan yang bekerja di Vietnam dan pulang bercuti. Terima kasih atas kunjungan Zuraimi dan keluarga dari Dong, Raub. Aku tiba dlm pukul 5 petang dah Zuraimi dan isteri sedang melawat kebun aku. Agak gembira juga bila tengok keadaan pokok yang sihat dan ada yang dah berbuah agak besar macam dalam gambar ni.


Geram pun ada bila aku tengok pokok cili yang banyak berbunga dan mengeluarkan hasilnya. Pokok yang ni ntah macam mana sebiji tu nak melekat kat tiang pancang tu sendirian. mungkin takda kawan lain tu yang di main2 dekat pancang.. Ini pula low snap gambar sebahagian kebun cili yang sedang meningkat dewasa.
Pada 24 Februari 2008 petangnya aku akan berangkat pulang ke Putrajaya. Dari sebelah paginya aku sibuk menyediakan Rancangan Perniagaan untuk Azran bawa semasa kursus Penyediaan Rancangan Perniagaan anjuran Jabatan Belia dan Sukan di Kompleks Rakan Muda, Dong,Raub, Pahang pada 25 Februari nanti. Itu salah satu perancangan strategik untuk mengembangkan perniagaan. Aku habiskan lebih kurang 3 jam untuk susun semula RP tu bagi kemas sikit. Lepas tu sempat juga aku test power sprayer dengan menutup 2 lubang semburan dari 3 yang ada untuk mengurangkan pembaziran racun. Namun disebabkan kesuntukkan masa..aku tak dapat uji sampai habis.. baru separuh jalan tapi dah nak kena balik.. masa berlalu pantas. lagipun ujicuba yang aku buat tu perlu benda yang disiapkan lebih awal. Takpa masa hari mengundi nanti aku akan buat semula.

Sebelum pulang ke Chenor dulu, antara perkara yang aku bawa adalah racun Malathion 4 liter yang stok dah nak habis, whiteboard untuk nota penting, papan tanda Di Larang Merokok serta banner yang baru disiapkan. Kopak jugalah RM110. Tu dia model syarikat kami....he!he tu pak mertua aku....minta tolong dia pegangkan banner tu pasal aku nak ambil gambar... tapi tu bukan likasi kekal banner tu... Banner tu akan diletakkan di tengah ladang berhampiran dengan jalan... saja nak tap local market... lagipun kengkawan pun ramai datang...tak lama lagi nak kutip buah cili kena guna ramai tenaga sambilan... so banyak fungsi dia tu.. kot2 ada yang nak keje kutip cili lak... boleh telefon ...


Ini satu lagi...Saja jer aku letak papan tanda tu kat laluan masuk supaya orang yang tak reti2 tu faham apa maksud aku. Ada satu lagi papan tanda aku letak di bahagian kanan bersebelahan dengan rumah jiran yang bumbung putih tu.. sebab dia suka merokok dan kadang2 lalu kat kawasan kebun dengan kawan2 dia sambil merokok. Nak sound ... jiran,.. kang gaduh pulak... kalau tak buat macam tu.... pokok aku rosak pulak... hah! letak papan tanda. Tak faham juga nanti aku letak tanda dilarang masuk plak. Kekadang sedara aku kat rumah kayu sebelah tu ada juga bawak kawan2 dia dan merokok kat situ.... yang tu payah sikit sebab rumah sedara... harap2 papan tanda tu membantu.

Dalam perjalanan pulang, aku dapat saksikan kemeriahan orang2 kampung nak raya.....huh!!! penuh balai raya tu dia buat.... dulu masa lepas banjir takda orang pun nak bersihkan tempat tu ....tapi kini indah berseri.... malam2 ceria dengan lampu lap lip lagi...

Lepas tu dalam perjalanan yang aku rasa masih lagi siang,,, tiba2 aku tengok ada bulan pulak...eh... ni dah malam ker??

hemm... dah mula perang poster dan kain rentang... yang pasti tokey2 yang buat kain dan poster tu kaya.

Ok, aku akan sambung lain kali... banyak benda yang aku buat tapi tak larat nak tulis semua....
Wassalam...

Tiada ulasan:

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...