Sponsor Ads

Selasa, 24 Jun 2008

The Cabai 2

Assalamualikum dan salam sejahtera,

Sudah berbulan blog ini tidak dikemas kini kerana kesibukan. Saban hari kelihatan ramai pengunjung yang menerjah blog ini tapi masih menanti-nanti perkhabaran terkini.
Baiklah, ini adalah perkembangan pada 14 Jun 2008. Pada waktu ini pembesaran tanaman adalah pada tahap normal. Kalau dilihat dari dekat memang terdapat polibeg yang tidak mempunyai pokok kerana sudah dicabut akibat serangan angin akhmar. Tak dapat diselamatkan. Manakala agak banyak juga pokok yang diserang bertubi-tubi oleh kawasan sekeliling. Tapak ke 2 ini umpama satu medan pertempuran yang telah dikepong oleh pihak musuh. Apa yang perlu kami lakukan hanyalah bertahan setakat yang termampu. Bagi askar yang tewas di medan perjuangan, tiada jalan lain melainkan penghormatan terakhir diberikan. Alat pelindung sebaik mana pun yang kami gunakan
Ini antara pokok yang segar tapi bunga awal tak lekat. Antara sebabnya boleh dikatakan kawasan di sini berangin agak kuat di sebelah petang. Biasanya dalam pukul 5 ke atas angin kuat. Meliuk-liuk pokok ditiup angin siap boleh main layang-layang kat situ.

Haah... ini antara pokok yang lekat buah kat cabang pertama. Seronok tengok hasil yang dah keluar... yang kurang seronoknya...tak banyak pokok yang mengeluarkan hasil macam ini buat masa ini. Mungkin masih di peringkat awal. Ada juga pendapat kata buah pertama seeloknya berada di cabang kedua dan ketiga dan bukan di cabang pertama. Andaian saya adalah buah di cabang pertama ini umpama toll operator. Kalau dia dah dapat bahagian dia dengan cukup baru dia bagi kat orang lain. Kalau toll operator jenis pelahap nak makan banyak.. jawabnya kengkawan lain kat atas tu kurus ler..Dia serap makanan lebih.

Gambar di bawah pula rupa kawasan di sebelah kiri yang merupakan petak terbesar di sini. Kerja memasang pancang masih belum siap lagi.

Kalau diperhatikan di belakang tapak di bawah ini ada ruanga tanah berbukit. Yang tu dicadangkan untuk di tanam tebu. Yelah...sambil menunggu hasil cili...tebu akan juga memberi pulangannya sedikit sebanyak. Ye tak? Lagipun tebu ni senang nak jaga...

Gambar di bawah ini pula pokok di lorong tengah bersebelahan dengan paip utama. Buah dia mengghairahkan.

Ini lagi antara pokok yang telah mengeluarkan hasil.



Dengan kegairahan pokok mengeluarkan hasil, tak disangkan ia juga menarik peminatnya yang tersendiri. Kawasan tanaman sayuran yang berpagar ini pun masih tidak dapat mengekang kemasukan lembu yang bertuan tapi macam liar. Tuannya yang berakal tu biarkan lembu yang tidak berakal mencari makan sendiri sampai kerap masuk ke kawasan sayuran ini. Peserta kawasan ini memang kerap melihat kelibat lembu masuk ke kawasan ini tapi tak dapat nak buat apa-apa. Kalau ikutkan kata hati, nak diikatkan lembu tu kat pokok di belakang bukit tu, biarkan tuannya mencari. Bila dah seminggu tak ada orang tuntut, kita kenduri pulak. Tapi tak sampai hati pulak nak buat macam tu. Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama, lembu pulak....meninggalkan tahi....cuba tengok kat bawah tiang tengah tu. Memang dasar lembu buang merata-rata. Nasib baik pokok tak dijahanam teruk. ada juga pokok yang dijamah. Ni nak kena letak racun serangga campur julap.. biar sakit perut lembu tu bila makan. agak-agak hamama, kutu, belalang pun akan sakit perut gak ker? ntah ler..

Ini pula pokok yang dilanggar dek lembu yang tidak berakal tu..sabar jelah... Dugaan...

Pada 21 Jun 2008, kami singgah ke Restoran Tupai-Tupai atau Restoran Rimba Seafood (yg ni beri nama sendiri) berhampiran dengan Dewan Bahasa dan Pustaka di Kuala Lumpur. Ada orang sponsor makan malam di sana. bak kata orang Rezeki Jangan Ditolak. Keunikan di restoran ini, dia beri 2 jenis tomyam yang mana salah satunya tomyam kelapa. Macam mana rasa tomyam kelapa ni...kena pergi sendiri...Menu variety agak limited dan harganya lebih sikit dari Restoran Titiwangsa. Environment menarik bagi orang kota sebab dalam rimba. Bagi orang kampung, dah biasa dah....Takda persembahan tradisional. Tokey di WOmen (half women half men) Overall 3 bintang setengah.


Siri seterusnya akan muncul tidak lama lagi. nantikan...

Tiada ulasan:

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...