Sponsor Ads

Khamis, 18 Oktober 2007

Lawatan Projek Ikan Keli Kanvas

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat Hari Raya kepada muslimin dan muslimat yang menyambut hari yang gembira ini. Seperti yang dirancang, aku bersama keluarga pulang ke kampung isteri di Chenor, Pahang. Disamping beraya di sana aku telah singgah ke Pekan, Pahang pada raya kedua setelah menziarahi kerabat di Kuantan.. fuhh!!! perjalanan dari Chenor ke Kuantan dan seterusnya ke Pekan lalu pulang ke Chenor semula memakan masa yang sangat lama... Keluar dari pukul 12.30 dan pulang pukul 9.30 mlm.
Ok diringkaskan, aku dan familiy serta ipar biras aku bersama2 ke Pekan 4 buah kereta dengan hajat untuk melihat hasil perkongsian ikan keli secara kontrak. Kami tiba di Pekan pada pukul 6 petang dan sejurus turun Ahmad Nasrul menjemput aku dan keluarga semua untuk melawat kolam. DIa sengaja tunggu aku untuk bagi makan ikan... apa lagi bila aku dah mula, rombongan aku terus mengambil peluang untuk memberi makan ikan-ikan. wah...satu pengalaman yang hebat ,.... aku sempat rakam guna Handphone. saksikan klip berikut.
Termasuk yang bersemangat adalah waris aku yang seronok tengok ikan2 yang banyak tu. Menurut Ahmad Nasrul bagi satu modul 15,000ekor tu kadar kematian ikan purata 1000 ekor iaitu lebih rendah dari apa yang dijangkakan. InsyaAllah minggu depannya Berintam akan datang untuk harvest hasil bagi 2 modul atau 20 kolam kanvas. Aku pulang dengan dibekalkan dengan lebik kurang 20 ekor ikan keli dari kolam yang mana aku memiliki saham. Sampai di Chenor Azran, adik ipar aku menyiang ikan dan isteri aku terus menggoreng. Dengan tak kusangka-sangka rasa ikan tu memang sedap. tak rasa macam makan ikan yang biasa aku beli sebagai lauk di kedai2. tidak berbau hanyir dan memang sedap. Ada orang mengatakan kalau bela ikan dalam kanvas, bila dimakan, ikan akan terasa getah TETAPI itu aku sangkal sama sekali. Ikan tersebut memang sedap. Jadi kesimpulannya aku puas hati dengan tahap penternakan ikan yang dilaksanakan.

Pada raya ke tiga aku dan keluarga telah menziarahi sebahagian pemilik tanah yang merupakan keluarga belah isteri aku untuk memaklumkan mengenai projek aku itu dan kebenaran diperolehi tanpa syarat. Aku dah minta pakcik aku yang ada di sana untuk membantu mendapatkan jentolak@ backhoe untuk tujuan meratakan tanah nanti. Selepas seminggu raya nanti aku akan usahakan untuk berurusan dengan pihak berkenaan bagi menjayakan projek pertanian nanti. Aku juga sedang meneliti rancangan untuk melibatkan diri dalam penternakan kambing Jamanapari. aku akan berbincang dengan agen terbabit bagi mendapatkan keterangan lanjut. Lagi 2 minggu aku akan ke Maran untuk berhubung dengan Pejabat Daerah dan Tanah Maran serta Fama Daerah Maran bagi menyelesaikan beberapa isu yang perlukan jawapan.
InsyaAllah aku akan update perkembangan projek aku nanti. Wassalam.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...